om min operation



Okej - nu kör vi..
Kan bli ett lite långt inlägg, läs om ni har lust...
Kanske lättare för er att förstå er på vad de är ja gått/går egenom.
Fråga om nått är oklart, ja döljer inget!



Vad är det för operation och hur ser det ut?
Operationen jag har genomgått är en Gastric Bypass operation.
Med en sådan operation betyder det att man "kapar av" magsäcken och syr ihop tunntarmen med den lilla magsäcken man får kvar. Sen kopplar man på den gamla magsäcken lite längre ner på tunntarmen.
Min nya magsäck som ja kommer ha resten av livet rymmer ungefär 1-1½ dl mat eller dryck i dagsläget! Man kommer få äta väldigt ofta men väldigt lite. Och man kommer heller inte kunna dricka speciellt till maten utan man får dricka mellan måltiderna. Målet är att man lyckas få ner ca 2-2½ dl max i magsäcken och aldrig mer.

Det läkarna har gjort är att de har gått in i min mage via (i mitt fall 6st) titthål. Dom har som ja skrev ovan kapat av min magsäck och resultatet på detta blir ett mer långvarigt resultat vad de gäller viktnedgång.


Varför har du gjort denna operation?
Just denna operation har jag tagit besultet om helt och hållet själv! Dels pga en del följdsjukdomar som jag fått på senare tid. Till exempel förhöjda sockervärden i blodet och problem med laktos. Sen har jag verkligen lidit med mitt utseende i hela mitt liv och min vikt! Detta medför dåligt självförtroende och låg självkänsla..


Hur gick du tillväga?
Jag ansökte om den här operationen genom landstinget för ca 1 år sen. Sen följde det en massa provtagningar hos vårdcentralen, möten på sjukhusen och sen det är nu dom sista månaderna som allt dragit igång.
Jag har som sagt haft min övervikt sedan ja varit väldigt liten!
Jag gjorde min operation på Proxima i Motala.
För några månader sen fick jag komma på ett möte där jag träffade en läkare som tog beslutet om ja fick operationen eller inte..
Efter ytteligare 1 vecka ringde dom igen och då fick ja komma på ytteligare ett möte. På det mötet fick ja prata med sjuksköterska, narkosläkare, dietist och träffa andra som skulle göra samma operation och väga mig.
2 veckor efter det mötet var de dags.
Dom 2 veckorna gick jag på soppor i form av måltidsersättning (typ nutrilett eller naturdiet) för att minska levern och minska risken för komplikationerna i samband med operationen.

Min startvikt va 106kg
Vikten vid första mötet med alla läkare 2 veckor innan operationen va 99,6kg
Vikten på operationsdagen va 92,3kg
Sammanlagt är detta en viktminskning på typ 14kg.
Sen vet ja att jag gått ner nu efter operationen också men som sagt kan inte väga mig som de ser ut i dagsläget.


Hur mycket beräknas du gå ner?
Det är väldigt individuellt. Enligt läkarna går man ner väldigt mycket i början. Det är vanligt att dom flesta som kommer på återbesöket har gått ner mellan 15-25kg på ett par veckor.
Jag har tyvärr ingen fungerande våg så jag vet inte hur mycket jag gått ner. Jag ska väga mig den 30/5 hos vårdcentralen när jag ska ta bort mina stygn. Jag är inte heller interesserad över mina mått över magen osv utan de får dom mäta på återbesöket sen..

Vad är din målvikt?
Min målvikt är 60kg.
Jag är ca 166cm lång vilket betyder att en normalvikt för mig skulle vara på 66kg. Jag vill alltså väga lite mindre..
Sen om ja inte når så långt är en annan sak men då har ja iallafall ett mål!
Mitt största mål är igentligen att få muskler över hela kroppen och se vältränad ut!


Självklart får ni gärna fråga mer!



Kommentarer
Postat av: Anonym

Härligt att du slår slag i saken o inte som många gör, bara pratar! Bra att du gör det du tror gör att du mår bra! Go Girl!

2011-05-25 @ 20:20:49
URL: http://justalady.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0